Twoja Historia

Naukowcy z uniwersytetu w Tybindze znaleźli graffiti z epoki lodowcowej

fot.Christian Hoyer, Floss working group, University of Tübingen Rysunek odkryty przez naukowców z Tybingi (fot. Christian Hoyer, Floss working group, University of Tübingen)

Popularność bazgrania po ścianach w ostatnim tysiącleciu stanowi dla naukowców badających sztukę prehistoryczną nie lada wyzwanie. Kiedy jednak spod warstw późniejszych obrazów uda się wydobyć rysunki liczące wiele tysięcy lat, radość jest podwójna. Tak było w przypadku odkrycia w Grottes d’Agneuc.

Jak tłumaczy portal livescience.com, sztuka obecna w jaskini podzieliła los, jaki często staje się udziałem zwykłego miejskiego graffiti – przez pewien czas cieszyła oko, a później została zamalowana.

Badacze z Uniwersytetu w Tybindze nie zamierzali się jednak poddać. Podejrzewając, że w jaskini na południu Francji istnieją malunki znacznie starsze niż bazgroły z XVI czy XIX wieku, zaprzęgli do pomocy najnowszą technologię. Używając techniki skanowania, zanalizowali kolejne warstwy graffiti. Udało im się przy tym odtworzyć prehistoryczne wizerunki konia i jelenia, które były ukryte pod późniejszymi malunkami.

Na dalszym etapie badań naukowcy wykorzystali oprogramowanie do przetwarzania obrazu, a także przeprowadzili datowanie rysunków z pomocą izotopu węgla C14. Na tej podstawie udało się ustalić, że obrazy mają 12 000 lat. Jak podkreśla cytowany przez livescience.com szef zespołu badawczego Harald Floss, okolice Grottes d’Agneuc i ogółem południe Francji to bardzo ciekawe pod względem archeologicznym tereny. To w tym rejonie człowiek współczesny mógł się stykać z neandertalczykiem. Naukowcy planują w tym miejscu dalsze badania.

1. Ice Age Art Revealed in France, archaeology.org [dostęp 18.11.2018]
  2. Ice Age Cave Art Found Under Layers of Centuries-Old Graffiti, livescience.com [dostęp 18.11.2018].