Czy Neandertalczycy potrafili przekazywać sobie informacje za pomocą symboli wyrytych w kamieniu? Najnowsze badania pokazują, że jest to możliwe

Grawerowany krzemień (fot. Ana Mahjkic i in,, PLoS ONE, lic. CC by 4.0)

fot.Ana Mahjkic i in,, PLoS ONE, lic. CC by 4.0 Grawerowany krzemień (fot. Ana Mahjkic i in,, PLoS ONE, lic. CC by 4.0)

W 1924 roku na Krymie odkryto dużą jaskinię, a w niej pochówki i relikty z czasów prehistorycznych. Pogrzebanych tam zostało dwoje neandertalczyków – dorosły i niemowlę. Wśród setek znalezionych na miejscu narzędzi krzemiennych był grawerowany kawałek kamienia. Naukowcy mają nowa teorię co do jego przeznaczenia.

W krymskiej jaskini znaleziono między innymi kamienne noże, świdry i osie ręczne oraz grawerowany kawałek krzemienia. Znajdujące się na tym ostatnim linie, a także ślady pochówków i wykorzystanie zdobień skłaniają naukowców ku teorii mówiącej, że neandertalczycy byli znacznie bardziej skomplikowanymi istotami, niż dotąd przypuszczano.

Linie w interesującym badaczy krzemieniu wyryto z pomocą innego kawałka kamienia. Analiza obrazowa wykonana z pomocą mikroskopu pokazała, że grawerunek nie powstał w wyniku użytkowania narzędzia, a został celowo wykonany. Potwierdziło to także badanie osadu zgromadzonego w rowkach. Uzyskanie takiego efektu wymagało wysokich umiejętności motorycznych oraz dobrej koordynacji ręka-oko, ponieważ linie wykonane są precyzyjnie.

W artykule „Assessing the significance of Palaeolithic engraved cortexes. A case study from the Mousterian site of Kiik-Koba, Crimea” opublikowanym w recenzowanym czasopiśmie naukowym „Plos One” Ana Majkić , Francesco d’Errico i Vadim Stepanchuk, którzy przebadali krzemień stwierdzają, że znajdujący się na nim rysunek musi być dziełem wykwalifikowanego rzemieślnika. Uważają ponadto, że ów kamień jest kolejnym dowodem na to, że neandertalczycy podejmowali praktyki o znaczeniu symbolicznym.

1. Are These Neanderthal Etchings a Long-Lost Message?, livescience.com.
  2. Majkić A, d’Errico F, Stepanchuk V (2018) Assessing the significance of Palaeolithic engraved cortexes. A case study from the Mousterian site of Kiik-Koba, Crimea. PLoS ONE 13(5) [dostęp 07.05.2018].