Nasi przodkowie przetrwali największy wybuch wulkanu w historii człowieka – i to w całkiem niezłej formie

Jedna z jaskiń w okolicach Mossel Bay

fot.Andrew Hall/CC BY-SA 3.0 Jedna z jaskiń w okolicach Mossel Bay

Na południowym wybrzeżu Afryki Przylądkowej odnaleziono niezwykły dowód ludzkiej wytrzymałości. Nasi przodkowie przetrwali pomimo najstraszniejszego wybuchu wulkanu w ciągu ostatnich 2 milionów lat.

Wulkan Toba na indonezyjskiej Sumatrze wybuchł 74 tysiące lat temu. Jego erupcja spowodowała, według wielu paleontologów, spustoszenie w środowisku, zwłaszcza lądowym. Zmiany temperatury, pyły, zmniejszenie dostępu światła spowodowały, że zginęło nie tylko wiele gatunków roślin i zwierząt, ale także część populacji gatunków ludzkich (jeszcze wtedy żyli na przykład neandertalczycy). Teraz okazało się, że niektóre grupy ludzi przetrwały w swoich „osadach” pomimo takiej tragedii.

Badacze poinformowali właśnie, że w dwóch stanowiskach archeologicznych w Pinnacle Point i Vleesbai w Afryce Południowej znaleziono ślady szkła wulkanicznego własnie z czasów wybuchu wulkanu Toba. Były to co prawda pojedyncze cząsteczki, ale nie ma innego możliwego źródła ich pochodzenia niż wspomniana erupcja.

Oba miejsca są odległe od Indonezji o 9 tysięcy kilometrów, jednak skład chemiczny jest taki sam jak znajdowany w innych miejscach. Najciekawsze jest to, że oba stanowiska zasiedlone były długo przed i po wybuchu – pomiędzy 90 a 50 tysięcy lat temu. Nie ma żadnej przerwy w osadnictwie czy produkcji w warstwach znalezionych nad i pod wspomnianym szkłem wulkanicznym. A to znaczy, że tamtejsi mieszkańcy przetrwali kataklizm.

Jezioro Toba, pozostałość po wulkanie

fot.M. Jones/domena publiczna Jezioro Toba, pozostałość po wulkanie

Co więcej – wykopaliska wskazują, że w całkiem dobrej formie. Ich zwyczaje zasadniczo się nie zmieniły. Nie opuścili okolic przylądka, na którym znajdują się stanowiska. Spali, polowali, jedli podobnie, jak wcześniej, pomimo zimy wulkanicznej i drastycznego spadku liczby gatunków roślin. Prawdopodobnie zastępowali polowania połowami i żywili się skorupiakami oraz mięczakami, których wiele żyło i żyje w oceanie u wybrzeży Afryki Przylądkowej.

Odkrycia rzucają nowe światło na zdolności przetrwania naszego gatunku. Wrażenie robi też dokładność metody poszukiwania cząsteczek szkła wulkanicznego. Istnieje szansa, że po udoskonaleniach będzie to nowy marker – sposób określania wieku odkrytej warstwy czy wykopalisk.

Źródła:

1. Humans thrived in South Africa through the Toba eruption about 74,000 years ago, Nature
  2. Stone Age people in South Africa unharmed by supervolcano eruption, reuters.com
  3. Research shows humans thrived through Toba super-volcanic eruption, Arizona State University