Twoja Historia

Po co neandertalczykom były tak duże nosy? Naukowcy znaleźli odpowiedź

Neandertalczycy (fot. domena publiczna)

fot.domena publiczna Neandertalczycy (fot. domena publiczna)

Badacze od dawna zastanawiali się, co ukształtowało czaszki neandertalczyków w tak charakterystyczny sposób (mocno wysunięta do przodu środkowa część twarzy). Dzięki modelowaniu 3D – znamy wreszcie odpowiedź.

Jednym z poddanych analizie potencjalnych wyjaśnień, tłumaczących ów kształt czaszek, była teoria mówiąca, że taka budowa dawała neandertalczykom większą siłę gryzienia.

Ta hipoteza została jednak obalona dzięki stworzeniu modeli 3D czaszek naszych starszych kuzynów i homo sapiens. Z analiz porównawczych, opublikowanych w najnowszym numerze „Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences” wynika, że siła gryzienia była porównywalna pomiędzy obydwoma gatunkami człowieka. Na modele cyfrowe nałożono mięśnie i tkanki miękkie, po czym zbadano ruch powietrza przez różne otwory w czaszce.

Z obserwacji badaczy wynika, że jama nosowa neandertalczyka pozwalała na dobre ogrzewanie i nawilżanie powietrza. Miał on w tym zakresie przewagę nad homo heidelbergensis, co – jak podkreślają naukowcy – ułatwiało mu przetrwanie w zimnym i suchym klimacie. Ważniejszą różnicą anatomiczną działającą na korzyść neandertalczyka wydaje się jednak to, że potrafił on bardzo efektywnie oddychać.

W porównaniu do homo sapiens i homo heidelbergensis nabierał powietrze prawdopodobnie dwa razy szybciej, co pozwalało mu znacznie lepiej dotleniać krew. Jak możemy przeczytać w materiale przygotowanym rzez livescience.com:

Aby przetrwać i rozwijać się w krajobrazie epoki lodowcowej, neandertalczycy mogli potrzebować dużo energii, aby regularnie ścigać dużą zwierzynę lub po prostu, aby utrzymywać ciepłotę ciała.

1. Computer simulations show that Neanderthal facial morphology represents adaptation to cold and high energy demands, but not heavy biting, Proceedings of Royal Society B: Biological Sciences, t. 285 (1876),
  2. Neanderthals’ Big Noses Get an Airy Explanation, livescience.com.