Portal dla tych, którzy wierzą, że przeszłość ma znaczenie. I że historia to sztuka dyskusji, a nie propagandy.

Muzeum Mazowieckie zabiera nas w podróż do krainy przedwojennej fotografii i to bez wychodzenia z domu

Fotografia autorstwa Juliusza Domba, będąca częścią wystawy.

Fotografia autorstwa Juliusza Domba, będąca częścią wystawy.

Muzeum Mazowieckie w Płocku oprócz wystawianych na co dzień zbiorów posiada także ogromną kolekcję zdjęć, które zostały wykonane w żydowskich zakładach fotograficznych Lwowa, Krakowa, Łodzi, Warszawy i innych miast. Teraz mamy te niezwykłe obrazy na wyciągnięcie ręki.

Dzięki wysiłkowi podjętemu przez pracowników muzeum, ponad 100 zdjęć zostało wyciągniętych z archiwum i zaprezentowanych światu w formie wirtualnej wystawy. Są to przede wszystkim portrety indywidualne i zbiorowe, ale też interesujące sceny z życia dawnych społeczności, w tym… portret świeżo narodzonego dwugłowego cielęcia. Możemy zobaczyć także wkroczenie oddziałów Błękitnej Armii generała Józefa Hallera do Płocka, pracowników tartaku parowego czy defiladę oddziałów ochotniczej Straży Ogniowej.

Wystawa zatytułowana „W obliczu ulotnej rzeczywistości… Zakłady fotograficzne płockich Żydów w świetle zbiorów Muzeum Mazowieckiego w Płocku” powstała w ramach projektu wystaw cyfrowych Muzeum Mazowieckiego w Płocku. Można dzięki niej zapoznać się z fotografiami wykonanymi przez Juliusza Domba, Samuela Józefa Ostrowera, Icka Putermana, Adama Watmana, Eliasza Szpigiela i Mojżesza Zawierucha. To wspaniałe źródło pozwala przenieść się na moment w dawno minione czasy i spojrzeć w oczy wielu ludzi którzy sto lat temu całą swą uwagę skupili na obiektywie aparatu fotograficznego. Zdjęcia można oglądać na specjalnej stronie internetowej, która znajduje się pod TYM adresem.

Źródło informacji:

Komentarze

brak komentarzy

Dodaj komentarz

Jeśli nie chcesz, nie musisz podawać swojego adresu email, nazwy ani adresu strony www. Możesz komentować całkowicie anonimowo.

Jeśli chcesz zgłosić literówkę lub błąd ortograficzny kliknij TUTAJ.