Luxtorpeda wróci na tory. To kwestia 4-5 lat – zapowiada wiceminister infrastruktury
Wczoraj PKP Intercity i Centrum Badań i Rozwoju podpisały list intencyjny w sprawie współpracy przy stworzeniu nowoczesnych i innowacyjnych pociągów. Jest nadzieja, że Luxtorpeda 2.0 pojedzie po torach już za kilka lat.
Luxtorpeda to najsłynniejszy polski pociąg wszech czasów. Był to aerodynamiczny skład spalinowy, który stacjonując w Krakowie obsługiwał przede wszystkim połączenia na trasie Kraków-Zakopane. Był to pociąg luksusowy, co znajdowało odzwierciedlenie w cenach biletów, wysokim standardzie wyposażenia wagonów oraz w tym, że sprzedawano wyłącznie miejsca w pierwszej klasie. Dzięki swojej szybkości, a przy tym oferowanej wygodzie podróżowania, Luxtorpedę upodobały sobie w szczególności polskie elity, dzięki czemu stała się jednym z symboli międzywojnia.
Trudno się zatem dziwić, że po takie wzorce sięgnęło PKP, które prawdopodobnie chciałoby wreszcie pobić należący do przedwojennego składu rekord czasu przejazdu na trasie Kraków-Zakopane. Wczoraj podpisany został list intencyjny, który ma pomóc zrealizować plan stworzenia innowacyjnych pojazdów szynowych, o chwytliwej nazwie Luxtorpeda 2.0.
Jest to część rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju z 2017 roku. PKP Intercity ma do wydania 7 miliardów złotych z przeznaczeniem właśnie na nowy tabor. W celu opracowania nowoczesnej lokomotywy elektrycznej oraz dopasowanych do niej wagonów porozumieli się prezes PKP Intercity Marek Chraniuk i dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju prof. Maciej Chorowski.
Jak to podkreśla wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel, ambicje nie są wygórowane. Zamiary i plany mierzone są możliwościami polskich producentów. Na razie w planach jest stworzenie taboru poruszającego się z prędkością 230 km/h.
Jak możemy przeczytać w serwisie „dziennik.pl”, prezes PKP Intercity poinformował na konferencji prasowej towarzyszącej podpisaniu listu, że powołany zostanie zespół roboczy, w którym znajdą się przedstawiciele obu partnerów. Wiceminister Andrzej Bittel obiecał, że jeśli wszystko pójdzie dobrze (prototyp zostanie zbudowany i homologowany), to za 4-5 lat z nowych Luxtorped zaczną korzystać pasażerowie.
Źródła informacji:
- Kolej Dużych Inwestycji. W końcu doczekamy się szybkich pociągów?, dziennikpolski24.pl.
- Luxtorpeda 2.0. Rząd marzy o szybkich polskich pociągach. Zapomniał, że jeden już ma, money.pl.
- Najwcześniej za trzy lata pojedziemy superszybką Luxtorpedą – zapowiada PKP, tokfm.pl.
- PKP Intercity będą współpracować z NCBiR przy projektach innowacyjnego taboru, kurierkolejowy.eu.
- PKP Intercity i NCBiR ruszają z Luxtorpedą 2.0. List intencyjny podpisany, rynek-kolejowy.pl.
- Wiceminister infrastruktury: Luxtorpeda na torach już za 4-5 lat, dziennik.pl.
Dodaj komentarz