Twoja Historia

Portal dla tych, którzy wierzą, że przeszłość ma znaczenie. I że historia to sztuka dyskusji, a nie propagandy.

Luxtorpeda wróci na tory. To kwestia 4-5 lat – zapowiada wiceminister infrastruktury

Oryginalna Luxtorpeda (fot. domena publiczna)

fot.domena publiczna Oryginalna Luxtorpeda (fot. domena publiczna)

Wczoraj PKP Intercity i Centrum Badań i Rozwoju podpisały list intencyjny w sprawie współpracy przy stworzeniu nowoczesnych i innowacyjnych pociągów. Jest nadzieja, że Luxtorpeda 2.0 pojedzie po torach już za kilka lat.

Luxtorpeda to najsłynniejszy polski pociąg wszech czasów. Był to aerodynamiczny skład spalinowy, który stacjonując w Krakowie obsługiwał przede wszystkim połączenia na trasie Kraków-Zakopane. Był to pociąg luksusowy, co znajdowało odzwierciedlenie w cenach biletów, wysokim standardzie wyposażenia wagonów oraz w tym, że sprzedawano wyłącznie miejsca w pierwszej klasie. Dzięki swojej szybkości, a przy tym oferowanej wygodzie podróżowania, Luxtorpedę upodobały sobie w szczególności polskie elity, dzięki czemu stała się jednym z symboli międzywojnia.

Trudno się zatem dziwić, że po takie wzorce sięgnęło PKP, które prawdopodobnie chciałoby wreszcie pobić należący do przedwojennego składu rekord czasu przejazdu na trasie Kraków-Zakopane. Wczoraj podpisany został list intencyjny, który ma pomóc zrealizować plan stworzenia innowacyjnych pojazdów szynowych, o chwytliwej nazwie Luxtorpeda 2.0.

Jest to część rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju z 2017 roku. PKP Intercity ma do wydania 7 miliardów złotych z przeznaczeniem właśnie na nowy tabor. W celu opracowania nowoczesnej lokomotywy elektrycznej oraz dopasowanych do niej wagonów porozumieli się prezes PKP Intercity Marek Chraniuk i dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju prof. Maciej Chorowski.

Przedwojenne Luxtorpedy (fot. domena publiczna)

fot.domena publiczna Przedwojenne Luxtorpedy (fot. domena publiczna)

Jak to podkreśla wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel, ambicje nie są wygórowane.  Zamiary i plany mierzone są możliwościami polskich producentów. Na razie w planach jest stworzenie taboru poruszającego się z prędkością 230 km/h.

Jak możemy przeczytać w serwisie „dziennik.pl”, prezes PKP Intercity poinformował na konferencji prasowej towarzyszącej podpisaniu listu, że powołany zostanie zespół roboczy, w którym znajdą się przedstawiciele obu partnerów. Wiceminister Andrzej Bittel obiecał, że jeśli wszystko pójdzie dobrze (prototyp zostanie zbudowany i homologowany), to za 4-5 lat z nowych Luxtorped zaczną korzystać pasażerowie.

Źródła informacji:

Komentarze

brak komentarzy

Dodaj komentarz

Jeśli chcesz zgłosić literówkę lub błąd ortograficzny kliknij TUTAJ.