Portal dla tych, którzy wierzą, że przeszłość ma znaczenie. I że historia to sztuka dyskusji, a nie propagandy.

Luxtorpeda wróci na tory. To kwestia 4-5 lat – zapowiada wiceminister infrastruktury

Oryginalna Luxtorpeda (fot. domena publiczna)

fot.domena publiczna Oryginalna Luxtorpeda (fot. domena publiczna)

Wczoraj PKP Intercity i Centrum Badań i Rozwoju podpisały list intencyjny w sprawie współpracy przy stworzeniu nowoczesnych i innowacyjnych pociągów. Jest nadzieja, że Luxtorpeda 2.0 pojedzie po torach już za kilka lat.

Luxtorpeda to najsłynniejszy polski pociąg wszech czasów. Był to aerodynamiczny skład spalinowy, który stacjonując w Krakowie obsługiwał przede wszystkim połączenia na trasie Kraków-Zakopane. Był to pociąg luksusowy, co znajdowało odzwierciedlenie w cenach biletów, wysokim standardzie wyposażenia wagonów oraz w tym, że sprzedawano wyłącznie miejsca w pierwszej klasie. Dzięki swojej szybkości, a przy tym oferowanej wygodzie podróżowania, Luxtorpedę upodobały sobie w szczególności polskie elity, dzięki czemu stała się jednym z symboli międzywojnia.

Trudno się zatem dziwić, że po takie wzorce sięgnęło PKP, które prawdopodobnie chciałoby wreszcie pobić należący do przedwojennego składu rekord czasu przejazdu na trasie Kraków-Zakopane. Wczoraj podpisany został list intencyjny, który ma pomóc zrealizować plan stworzenia innowacyjnych pojazdów szynowych, o chwytliwej nazwie Luxtorpeda 2.0.

Jest to część rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju z 2017 roku. PKP Intercity ma do wydania 7 miliardów złotych z przeznaczeniem właśnie na nowy tabor. W celu opracowania nowoczesnej lokomotywy elektrycznej oraz dopasowanych do niej wagonów porozumieli się prezes PKP Intercity Marek Chraniuk i dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju prof. Maciej Chorowski.

Przedwojenne Luxtorpedy (fot. domena publiczna)

fot.domena publiczna Przedwojenne Luxtorpedy (fot. domena publiczna)

Jak to podkreśla wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel, ambicje nie są wygórowane.  Zamiary i plany mierzone są możliwościami polskich producentów. Na razie w planach jest stworzenie taboru poruszającego się z prędkością 230 km/h.

Jak możemy przeczytać w serwisie „dziennik.pl”, prezes PKP Intercity poinformował na konferencji prasowej towarzyszącej podpisaniu listu, że powołany zostanie zespół roboczy, w którym znajdą się przedstawiciele obu partnerów. Wiceminister Andrzej Bittel obiecał, że jeśli wszystko pójdzie dobrze (prototyp zostanie zbudowany i homologowany), to za 4-5 lat z nowych Luxtorped zaczną korzystać pasażerowie.

Źródła informacji:

Komentarze

brak komentarzy

Dodaj komentarz

Jeśli nie chcesz, nie musisz podawać swojego adresu email, nazwy ani adresu strony www. Możesz komentować całkowicie anonimowo.

Jeśli chcesz zgłosić literówkę lub błąd ortograficzny kliknij TUTAJ.