Portal dla tych, którzy wierzą, że przeszłość ma znaczenie. I że historia to sztuka dyskusji, a nie propagandy.

Wielka akcja zagłuszania. Co PRL-owskie władze robiły, by uniemożliwić Polakom słuchanie Radia Wolna Europa?

Radio Liberty (fot. encsere, lic. CC BY 3.0)

fot.encsere, lic. CC BY 3.0 Radio Liberty (fot. encsere, lic. CC BY 3.0)

Stworzono całą sieć stacji zagłuszających, powołano wyspecjalizowaną sekcję Ministerstwa Bezpieczeństwa Publicznego, a nawet… planowano produkować tylko takie odbiorniki, na których nie będzie się dało słuchać zachodnich stacji.

Zagłuszarka – urządzenie stosowane przez władze do zagłuszania audycji radiowych nadawanych w języku polskim przez rozgłośnie zagraniczne, głównie przez rozgłośnię polską Radia Wolna Europa oraz Głos Ameryki.

Pierwsze polskie zagłuszarki rozpoczęły pracę w 1950 roku, a w grudniu 1951 roku w Ministerstwie Bezpieczeństwa Publicznego utworzona została Służba „BO” zajmująca się systematycznym zagłuszaniem „wrogich” audycji radiowych za pomocą sieci urządzeń zagłuszających, rozmieszczonych w tzw. punktach „K” w Bydgoszczy, Wrocławiu, Szczecinie, Łodzi, Krakowie, Katowicach i Poznaniu.

Służba ta, wykorzystująca w swej pracy zagłuszarki polskiej konstrukcji, produkowane seryjnie w zakładach T-12 na Żeraniu, została w styczniu 1955 przekształcona w Oddział Łączności Wydzielonej, a trzy miesiące później w Zarząd Wydzielony Łączności Radiowej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych.

Zajścia w Bydgoszczy. Władze zaprzestają zagłuszania

Akcja zagłuszania wywoływała irytację społeczną, której przejawem były m.in. zajścia 18 listopada 1956 roku w Bydgoszczy, kiedy to kilkusetosobowy tłum zdemolował, a następnie podpalił budynki na Wzgórzu Dąbrowskiego w dzielnicy Szwederowo, gdzie znajdowała się aparatura zagłuszająca. Pod wpływem tych wydarzeń rząd wydał 25 listopada 1956 roku komunikat o zaprzestaniu akcji zagłuszania i przekazaniu sprzętu zagłuszającego radiofonii krajowej.

Citroën Traction Avant – samochód powszechnie używany przez MBP (fot. Crochet.david, lic. CC BY-SA 3.0)

fot.Crochet.david, lic. CC BY-SA 3.0 Citroën Traction Avant – samochód powszechnie używany przez MBP (fot. Crochet.david, lic. CC BY-SA 3.0)

W grudniu 1956 roku Zarząd Wydzielony Łączności Radiowej MSW został zlikwidowany, a w styczniu 1957 poinformowano, że 52 zagłuszarki przekazano na potrzeby radiokomunikacji. Według oficjalnych danych, koszty zagłuszania zachodnich radiostacji wyniosły w latach 1950–56 83 miliony złotych.

Zagłuszanie w latach 1957-1988. Co twierdził Jan Nowak-Jeziorański?

W latach 1957–70 zagłuszanie prowadzono z terytorium ZSRR i Czechosłowacji, działania te okazały się jednak mało skuteczne. Władze polskie powróciły do akcji zagłuszania 17 marca 1971 roku i kontynuowały ją do 1 stycznia 1988 roku.

Komentarze

brak komentarzy

Dodaj komentarz

Jeśli nie chcesz, nie musisz podawać swojego adresu email, nazwy ani adresu strony www. Możesz komentować całkowicie anonimowo.

Jeśli chcesz zgłosić literówkę lub błąd ortograficzny kliknij TUTAJ.



Informujemy, że nasza strona może dostosowywać treści reklamowe do Twoich zainteresowań i preferencji. Aby to robić, potrzebujemy Twojej zgody na przechowywanie plików cookies oraz podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na przetwarzanie danych w celach personalizacji treści marketingowych.

Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na przetwarzanie, w tym poprzez profilowanie przez Społeczny Instytut Wydawniczy ZNAK Sp. z o.o. oraz naszych zaufanych partnerów, Twoich danych osobowych zapisanych w plikach cookies i innych podobnych technologiach stosowanych w serwisie przez Społeczny Instytut Wydawniczy ZNAK i zaufanych partnerów w celu marketingowym, obejmującym w szczególności wyświetlanie spersonalizowanych reklam w tym serwisie oraz w Internecie.

Pamiętaj, możesz w każdej chwili nie wyrazić zgody lub cofnąć zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Szczegóły dotyczące wycofania i niewyrażenia zgody znajdziesz w ustawieniach.

Informujemy także, że poprzez korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień prywatności w Twojej przeglądarce wyrażasz zgodę na przechowywanie w Twoim urządzeniu końcowym plików cookies i innych podobnych technologii służących do dopasowywania treści marketingowych i reklam.

Więcej informacji na temat zasad przetwarzania danych osobowych, w tym o Twoich uprawnieniach, znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.