Portal dla tych, którzy wierzą, że przeszłość ma znaczenie. I że historia to sztuka dyskusji, a nie propagandy.

Odkryto pozostałości zamku ostatniego niezależnego piastowskiego władcy na Śląsku

Wizerunek ostatniego niezależnego piastowskiego księcia na Śląsku Bolka II Małego z jego nagrobka w Krzeszowie.

fot.domena publiczna Wizerunek Bolka II z jego nagrobka w Krzeszowie.

Zamek położony był w dzisiejszych Borach Dolnośląskich i należał do Bolka II Małego, wnuka Władysława Łokietka. Dotychczas obiekt ten znany był jedynie z przekazów średniowiecznych. Dopiero teraz udało się powiązać opisywany w źródłach zamek z tajemniczymi ruinami w opustoszałej po wojnie wsi Nowoszów. 

Odnalezienie pozostałości budowli utrudniał fakt, że do lat 90. ubiegłego wieku były one otoczone terenem poligonu wojskowego. Na pochodzących ze średniowiecza resztkach murów dokonano w późniejszych latach nadbudowy, co dodatkowo utrudniało identyfikację obiektu.

Jak się okazuje, był to niewielki budynek, najprawdopodobniej składający się z pojedynczej wieży. Zbudowano ją na planie prostokąta, przy trasie łączącej obszerne włości księcia. Wokół samego zamku z czasem rozbudowała się osada, której mieszkańcy (z racji pobliskich złóż) trudnili się hutnictwem żelaza.

Sam Bolko II Mały zapisał się na kartach historii jako ostatni niezależny książę Piastowski, który sprawował władzę na Śląsku. Przydomek bynajmniej nie był związany z jego nikłymi osiągnięciami, a po prostu z niskim wzrostem. Udało mu się między innymi połączyć księstwa świdnickie i jaworskie. Był również margrabią Dolnych Łużyc. Najdłużej spośród wszystkich władców śląskich bronił się przed zwierzchnością czeską. Gdy bezpotomnie zmarł w roku 1368, rządy przejęła po nim pochodząca z Habsburgów żona – księżna Agnieszka.

źródło: www.pap.pl

Komentarze (3)

  1. S Odpowiedz

    Imię księcia Bolka II chyba komuś skojarzyło się z kreskówka Bolkiem i Lolkiem. W takim portalu to chyba gruba pomyłka. Bolko to chyba „krótka: forma imienia Bolesław? Krótka forma ale nie zdrobnienie. Zdrobnieniem było chyba Bolek. Być może imię Mieszko także było jakąś krótką formą.

    • Członek redakcji | Agnieszka Wolnicka Odpowiedz

      Bolko jest oczywiście pochodną od imienia Bolesław, takie skrócone formy były bardzo popularne u Piastów śląskich (oprócz Bolka także Przemko oraz żeńskie imiona jak Bolka czy Ofka – od Eufemii). W przypadku Bolka nigdzie w źródłach nie był określany jako Bolesław i oficjalnie w książkach naukowych poświęconych mu występuje właśnie jako Bolko (łącznie z klasyczną „Genealogią Piastów śląskich” Kazimierza Jasińskiego). Tak samo imię Bolko nosili dziadek tego księcia, stryjek i syn kuzyna. W tym przypadku więc użycie imienia Bolesław należałoby traktować jako pomyłkę (tak samo jak Mieczysław w przypadku Mieszka czy Przemysław w przypadku Przemka).

Dodaj komentarz

Jeśli nie chcesz, nie musisz podawać swojego adresu email, nazwy ani adresu strony www. Możesz komentować całkowicie anonimowo.

Jeśli chcesz zgłosić literówkę lub błąd ortograficzny kliknij TUTAJ.