Portal dla tych, którzy wierzą, że przeszłość ma znaczenie. I że historia to sztuka dyskusji, a nie propagandy.

Gigantyczna wirtualna wystawa o historii mody z udziałem polskich muzeów

Suknia francuska, która weszła w modę w latach 30. XVIII wieku. Jean-François de Troy "Deklaracja miłości", 1731.

fot.domena publiczna Suknia francuska, która weszła w modę w latach 30. XVIII wieku. Jean-François de Troy „Deklaracja miłości”, 1731.

180 instytucji kultury, uniwersytetów, organizacji pozarządowych i domów mody z całego świata włączyło się w projekt Google Art & Culture „We Wear Culture”. Jego celem było stworzenie – największej w historii – ekspozycji wirtualnej poświęconej dziejom ubioru i mody. Od kilku dni ocenić możemy efekt tej współpracy.

„Zachęcamy każdego, by za pomocą telefonu lub laptopa zobaczył naszą wystawę i poznał historie kryjące się za ubraniami, które ma na sobie – mówi Amit Soot, dyrektor Google Arts & Culture. Zastosowanie najnowocześniejszych technologii – w tym rzeczywistości wirtualnej, filmów panoramicznych, perspektywy Street View oraz ultrawysokiej rozdzielczości obrazów, dzięki której można obejrzeć detale cennych eksponatów – pozwala na inny niż tradycyjny kontakt ze sztuką”.

Czterysta wirtualnych wystaw, trzydzieści tysięcy zdjęć i unikatowych dokumentów pozwala nam prześledzić trzy tysiące lat dziejów sztuki ubierania się (nie tylko na Zachodzie) od czasów starożytnych, poprzez średniowiecze, nowożytność – aż po czasy obecne. Dostrzec mechanizmy rządzące tą dziedziną życia: zmieniające się style, projektantów, słynne modelki (i modelów), trendseterów. A także zrozumieć społeczno-polityczne konotacje mody.

Specjalnie nakręcone filmy dostępne w internecie opowiadają o ubraniach-symbolach: słynnej „małej czarnej” – sukience zaprojektowanej przez Coco Chanel w 1925 roku, legendarnym gorsecie od Vivienne Westwood (1990), czerwonych szpilkach Marilyn Monroe (1959–1960), czy słynnym swetrze i spódnicy od Comme des Garçons (1983), zestawie zainspirowanym tradycyjnym kimonem.

Coco Chanel do dziś uchodzi za jedną z największych ikon mody.

fot.domena publiczna Coco Chanel do dziś uchodzi za jedną z największych ikon mody.

W ramach projektu Muzeum Narodowe w Warszawie przygotowało między innymi wirtualną wystawę „Piękne hafty. Ze wzornika i żurnala”, na której prezentowane są najpiękniejsze haftowane ubiory i akcesoria mody z kolekcji MNW (na przykład płaszcz koronacyjny Augusta III Sasa).

Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie proponuje wirtualną ekspozycję „Weaving the Tradition – Traditional Polish Folk Costumes”, pokazującą ponad 240 tkanin oraz strojów ludowych ze swoich zbiorów.

Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi na swoim profilu przedstawia drukowane tkaniny odzieżowe z okresu PRL (między innymi projekty Anny Brokowskiej, marki Hoffland czy Domu Mody „Telimena”). Przygotowano też dwie wirtualne prezentacje na ten temat: „Be Colourful!” i „Textiles in Bloom”.

Muzeum Historii Katowic zaproponowało wirtualną wystawę „The Silesian wardrobe”, której tematem jest śląski strój ludowy.

Wszystkie odsłony projektu dostępne są online od 8 czerwca tutaj oraz poprzez aplikację Google Arts & Culture na systemy iOS oraz Android.

Źródła informacji:

Komentarze

brak komentarzy

Dodaj komentarz

Jeśli nie chcesz, nie musisz podawać swojego adresu email, nazwy ani adresu strony www. Możesz komentować całkowicie anonimowo.

Jeśli chcesz zgłosić literówkę lub błąd ortograficzny kliknij TUTAJ.